Alla ska med i Bravidas digitala transformation

Bravidas affär är traditionellt sprungen ur el, vatten och ventilation men täcker idag många fler områden relaterade till fastigheter och fastighetsägares behov. Bolagets Business Technology-avdelning har ett kombinerat it- och affärsansvar, och lägger stor kraft vid att få varje medarbetare med sig på förändringsresan.

- Vi är lite mer än en traditionell it-avdelning, och har en uttalad målbild att hantera projekt som ska realisera affärsplanen samt bidra till utveckling av våra erbjudanden, säger Business Technology-avdelningens chef Emil Dahlin.

Majoriteten av Bravidas 14 500 anställda finns i Sverige och Norge. Drygt 100 medarbetare jobbar med it, ihop med 35 till 45 konsulter beroende på projektens storlek. Förra året omsatte Bravida-koncernen 26 miljarder, och dess höga tillväxtmål reflekteras även i Emil Dahlins it-organisation.

- Vi har drivit en aggressiv, digital transformationsresa utifrån hur vi ska kunna närma oss våra kunder. Bland annat håller vi på att implementera ett nytt Projektplanering- och uppföljningsstöd som ska effektivisera våra tusentals projekt. Vi har även en ny inköpsplattform, så att våra 7 500 användare av den ska kunna göra mer hållbara och effektiva inköp. För att få uppdateringar i realtid integrerar vi våra leverantörer i plattformen. Sedan har vi moderniserat hela vår infrastruktur för att kunna jobba med nya affärsområden som kräver en högre kundinteraktion.

Utöver en flytt av hela sin infrastruktur till Microsoft Azure och modernisering av sin mobilpark, har ett ramverk för samverkan utefter processer istället för system tagits fram.

- Vi kallar det för vårt processforum, med superanvändare inom t ex installation, service, hr och ekonomi. Det har gjort att vi träffar mer rätt i vad vi tar oss för.

För att mäta ROI börjar Emil Dahlins team med att dela antalet inkomna förslag med antal förslag som valideras och flyttas över till genomförande. Om för få förslag kommer in är det ett tecken på att förväntan och förutsättningar inte linjerar. Det andra man tittar på är genomloppstid. För att vara proaktiva får det inte gå för lång tid innan en idé är genomförd, för då kanske det är dags att uppgradera till något nyare. Tiden det tar hos leverantörer och nöjdhetsfaktorn hos verksamheten följs också upp.

- Vi har tagit fram ett ”nöjd medarbetarindex” där vi förhåller oss till samma ställda frågor över minst tre år, för att uppskatta värdet på bred front bland samtliga medarbetare istället för att bara titta på specifika områden och projekt.

Många möjligheter – men alla måste med
Bland nya tekniker nämner Emil Dahlin utvecklingen kring generativ AI som intressant att följa. Hittills har det inte varit något för stora investeringar, men det kan ändras om det går att påvisa reellt affärsvärde och användbarhet.

Oavsett tekniska framsteg gäller det att medarbetarna utvecklas i takt med dem.

- Vår största utmaning när vi gör så otroligt många förändringar i hela vår digitala setup på kort tid, är att förändringsledning blir centralt. De som är bäst är alltid på, men de som hade det tufft igår måste vi jobba mer med för de är minst lika viktiga.

Bravida jobbar med tre förändringsledare på heltid. Dessutom samlar man in feedback efter varje genomförd förändring, och lär av det till nästa fas. Vissa medarbetare med uttalat intresse och digital kompetens har fått bli ambassadörer.

- Vi har anställt en handfull medarbetare från verksamheten som språkrör och utbildare för digitalt produktionsstöd. De blir en länk mellan oss och verksamheten, eftersom de pratar samma språk. De vi har idag kan såklart inte täcka hela Bravida, utan organisationen kommer att behöva växa över tid. Vårt uppdrag blir att klara av att översätta från dem.

Reporter Therese Bengtner
Uppdaterad 31/5 2023